onsdag den 14. november 2012

Australien XXXV - hverdagsobservation 1

Den korte version: varm bus, børn der lugter.

Den lange version: For nu at citere min kloge gammel oldefar, hr. Poul Fog: om sommeren er det ofte meget varmt. Dét citat er i særklasse gyldigt i Australien, som stort set intet ozonlag har. Når solen skinner gennem nul ozonlag på en bus bliver der meget varmt inde i bussen. Når buschaufføren har glemt/fravalgt/ubevist negligeret at tænde for aircon'en bliver der ulideligt varmt inde i sådan en bus. Ikke fuldkommen ulideligt vel at mærke; mit storsind tillader trods alt bussen at fragte mig hjem. Når ens ufejlbarligt fejlagtige fornemmelse for timing sørger for, at den bus, der i dag fik lov at fragte mit velskabte korpus i retning af Haberfield, er den bus, som også fragter en flok hormonforstyrrede teenager med alvorlige deo-doseringsudfordringer i samme retning - ja så nærmer atmosfæren i min umiddelbare nærhed sig det fuldkomment ulidelige i sådan en grad at den eneste grund til jeg ikke gik hjem i dag var mit forfærdelige valg af fodtøj: clip-claps.
Jeg er sikker på at 5A'eren er moderat ildelugtene fra tid tid anden, og jeg mindes også mere end én tur hvor brydebussen har været direkte frastødende. Men det her en helt ny form for ulækker - sikke en masse oplevelser den sydlige halvkugle gemmer på.

Mine tanker går til folkeskolelærere på den ganske klode.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar