mandag den 27. august 2012

Australien XX - Relikvier og racerbiler

På forhånd undskyld for den forfærdelige titel, men det var de eneste to ord, der startede med det samme bogstav og som beskrev denne uges begivenheder...

I onsdags besøgte jeg skolens arkæologi-museum sammen med Candice (fra Canada - det er sådan en god kombination; man husker både navn og nationalitet) og Søren fra Sønderjylland (han er fra Nordjylland og hedder også Nielsen, men nu brugte jeg Candice's fornavn)

Candice på fotoopgave
Modellen blev meget glad for resultatet, og anbefalede fotografen til flere af hans venner!


Relikvierne var der altså ikke meget ved - det var en masse mumier, der blev fundet (og ødelagt) af en meget prominent dimitend og senere professor i arkæologi fra University of Sydney. Han var i øvrigt også "ægyptolog". Tænk at et land kan være så interessant i sig selv at man opkalder en -ologi efter det! Det er jo ikke ligefrem fordi det vrimler med danskologer rundt om i verden.

Ægyptologi!?



Det der virkelig trak på "The Nicholson Museum" var den miniature af Colosseum, der stod derinde. Den var bygget af verdens mest brillante legetøj og Danmarks vigtigste eksportvare. Så skulle det vist ikke være nødvendigt med flere ledetråde - ud over et par billeder

Miniature af Colosseum



Komplet med pope-mobil (nede i venstre hjørne)


Bjørnefodring på flere faconer...


Og Sith-fyrste som pave..!

Ugens anden store begivenhed foregik i søndags. En af de andre internationale studerende, Patrick fra Columbia, har en fætter, der er chefinginiør på ræserhold fra Melbourne. De deltog i et ræs (fodnote 1) på Sydney Motorsport Park, og fætter Pier havde i den anledning skaffet Patrick to billetter. Patrick satte den ene billigt (gratis) til salg på den fælles gruppe vi har på facebook. Jeg synes at "at tage til et ræs" virkede som en fremragende måde at bruge en solskinsfyldt søndag på.
Følgelig tog jeg med Patrick til Blacktown 30 kilometer fra Central Station. Fordi Sydney's offentlige transport fungerer så aldeles fremragende som den gør uden for "indre by", tog det kun 1,5 time at komme til ræserbanen fra Central. Så vi ankom ved godt mod, tre kvarters tid før ræset skulle begynde. Det skulle vise sig at være en aldeles fremragende idé. Vi havde en smule samarbejdsvanskeligheder med de lokale "bogans" (fodnote 2), der fungerede som sikkerhedsvagter på stedet. Big-boss-Bogan var ikke sindsygt begejstret for at se nogle af os. Patrick fortalte Mr. Bogan at Patricks fætter havde sørget for at der var nogle billetter til os i billetlugen. "Det her er den forkerte billetluge. Den anden billetluge ligger derinde" sagde hr. Bogan og pegede i en arbitrær retning, som med garanti var den stik modsatte af billetlugens. "Okay" fortsatte Patrick (relativt) høfligt samtalen. "Kan vi få lov at gå ind og hente billetterne?". "Nej" svarede hr. Bogan. "Ikke uden en billet".


Jeg lader lige dét billede stå et øjeblik.








Heldigvis kommer jeg fra en egn af Danmark, hvor der også bor typer, der benytter sig af den slags konversations-tricks. Løjerligt nok er der i den egn af Danmark - ligesom i Sydney - etablissementsejere, der synes det er en afsindigt god idé at ansætte den førstnævnte type til henholdsvis at give andre tilladelse til eller forhindre dem i at gøre entre på etablissementet. Så situation, hvor en tyk mand med tatoveringer forsøger at forhindre min adgang til en pløjemark med et skur på, er ikke helt fremmed for mig. Jeg forsøgte mig med en fremgangsmåde, som jeg ved virker derhjemme: da hr. Bogan havde fået lov til at se ned i min taske og vi havde fortalt hver en virkelig sjofel vittighed tøede han op i så væsentlig en grad at han ringede til en af sine venner, som kørte os til den rigtige indgang. Han var en meget flink fyr, når alt kom til alt. Det er bare ikke ret morsomt at stå på den forkerte side af forudindtagelsen...

Den rigtige billetluge...

Ready and set...


To go!


Så VIP altså! Tak til Patricks fætter, Pier-Luigi, for at skaffe billetter til os! (Pier er chef-ingeniør hos "Garry Rodgers Motorsport")


Pit...


Stop!
 


At klappe bilerne ind på sidste runde. HELT NEDE VED BANEN! Det var den perfekte afslutning på en fantastisk dag!


fodnote 1: Min motorsportsterminologi er pinligt mangelfuld. Hver gang der mangler et ord bruger jeg "ræs". Fair?
fodnote 2: En "bogan" er strengt taget en "bonderøv". Han er egentligt ikke ondsindet som sådan, han bliver bare lynhurtigt træt af udvekslingstuderende med korte shorts, smarte solbriller, klæbrige frisurer og blond hår. Eller brunt hår. Eller hår i det hele taget. En bogan er typisk skaldet. Også damerne.
I "Crocodile Dundee" ser man ham og hans bogan-venner på den bogan-bar, som Mike D. frekventerer i Australien. I ved... Den ude på bogan-landet, som Mike bor på, når han ikke bor i bogan-bushen.
Posted by Picasa

3 kommentarer:

  1. Imponerende diplomati du kan udvise, vi bliver virkelig en smule bedre for hver generation.

    KH morfar

    SvarSlet
  2. Jeg kan godt når jeg virkelig forsøger..

    SvarSlet
  3. Du er sgu for sjov - dejligt du har det sjovt : )

    SvarSlet